17, 20, 35

Sen jag lärde mig gå, mer eller mindre, har jag extrajobbat som servitris på min mammas restaurang utanför stan. Jag är en värdelös servitris, jag är dålig på att skratta åt gubbskämt och jag är helt nollställd inför all form av sprit - kan inte blanda en drink och knappt skilja på öl och konjak.

Nu i december har jag jobbat alla helger och så mycket kvällar jag kunnat. Jag får alldeles för lite pengar av CSN den här månaden, så jag har inte haft så mycket val. Man får se rätt skumma saker och ta emot rätt mycket skit som servitris. Jag vill bara kräkas på alla gubbar som säger saker som "Ska du inte sitta i knät, lilla stumpan?" eller "Vilka vackra händer du har...." Men: Jag är på något vidrigt sätt rätt avtrubbad.

För att komma till min poäng i min segdragna historia: I fredags serverade jag julbord som vanligt, ett femtiotal gäster och jag sprang för allt benen var värda, jobbade ensam och det var i snärjigaste laget. Ett av de sista sällskapen ska betala, en 75-årig gubbe med krökt rygg och krycka. Han betalar med kort och jag får visa ordentligt var han ska skriva på, för han ser inte och handen bara skakar. Efteråt tittar han upp på mig, trycker en 100lapp i näven på mig och säger "Den här får du för att du är så jävla snygg".

Jag skrattade gott åt det där resten av kvällen. Sist kvar i matsalen sitter min mor, hennes pojkvän som är på besök, och våra gamla grannar sen tiden vi bodde i hus. Jag berättar historien om gubben för grannfrun. Hon har tagit många glas vin, slår ut med armarna och säger "Men så är det vet du. Det är de äldre gubbarna som vågar säga det. Det vågar inte de där som är... 17... 20.. 35".

Det verkar som om jag bytt ålderskategori. Jag kan numera stolt byta kryssruta från 0-17 till 17-... ja? 35? 75? Jag tror jag klassificeras som vuxen. Vuxen... Hur känns det? Bra tror jag. Bra och 100 kr rikare...

C

Kommentarer
Postat av: tindraz

Hej! Har lagt ut lite konsertfoto på min myspace, om du vill kolla. =)

2007-12-17 @ 22:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0