Uttersbergsstallet


Foto: Björn Persson


Det är visserligen en naturlig del att acceptera att platser från ens barndom förändras eller vi värsta fall helt upphör. Jag måste dock ta svängen förbi mitt älskade Uttersberg på vägen hem från skolan idag. I söndags när jag jobbade fick jag nämligen ett mess av Jenny i Barcelona; "Uttersbergsstallet har brunnit upp! Så helvetes obehagligt..."

Helt jävla sjukt. Något som känns som mitt barndomshem såg ut som ovan den 13 december. Jag går sönder när jag ser bilderna. I den övertända ladan har jag tillbringat nästan all min lediga tid, dag ut och dag in från sommaren 1998 till hösten 2005. Där har Olga bott från 94/95 tills vi som sagt flyttade 2005. Nu har stallet stått tomt sedan 2006 ungefär.

I Uttersbergsstallet startade vi, fyra extremt drivna töser, upp Uttersbergs Ryttarförening 2002. Där arrangerade vi tävlingar, röjde, rensade, målade om, renoverade, pysslade. Uttersbergsstallet hade lagt ner långt tidigare om det inte var för oss tjejer som var så extremt engagerade i vårt stall. Stallet fungerade som fritidsgård där vi älskade varandra och våra hästar hämningslöst. Vi åt tårta i stallgången sittandes på höbalar när Jenny tog sitt körkort, vi vakade i stallet när fölen föddes, pratade relationer, grät över varandras hopplöshet och alla grabbarna som krossade våra hjärtan. Vi slogs och förenades och skvallrade och skvallrade och skvallrade. Få platser har innan eller efter känts så trygga som Uttersbergsstallet gjort för mig. Där Tessa blev sparkad i golvet av Lisette, Jenny sparkad i magen av Jalle och jag fick knäet söndersparkat av Olga.

Hittade precis vår gamla hemsida... Uttersbergsstallet har gått ur tiden och nu är det bara att kolla våra fula gamla bilder och skratta.

C




Kommentarer
Postat av: Jessica Bergström

Fick också en chock när jag såg det! Så hemskt =(

2008-12-21 @ 18:51:19
URL: http://chazzie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0