Kom och utmana mig i natt



På väg till Nyköping igen, för femtioelfte gången. Kommer att ha en spännande föreläsning i eftermiddag, det är knappast synd om mig. Lyssnar på Lasse igen, det var länge sen. Har inte velat göra det sen turnén tog slut. Det känns så halvdant på något vis, Lasse på skiva.

Kom liv, kom liv...

Fikade med en vän i Norrköping igår. Kan inte minnas när jag senast fikade någon annanstans än i mitt eget hem och när jag senast pratade om något som spelar roll. Nu satt vi i två timmar och bara pratade. På vägen hem lovade jag honom småkakor.

Det är lätt att fyllas med ett stort tomrum när man plötsligt satt ord på sånt man innan bara tänkt. Kanske sa jag inte allt rakt ut, men tillräckligt för att väcka mina tankar igen. Det snurrar i min skalle. Jag var påtagligt oberörd av min avkörning i lördags, sen började folk ringa och säga saker som att de var glada att jag var vid liv. Vid liv? Det är klart jag är vid liv. Alla tankar i mitt huvud senaste tiden, sen en avkörning på det. Det är klart jag är vid liv. Sen började jag plötsligt förstå att det inte var så självklart att jag var vid liv, det gjorde mig inte rädd, bara förvånad. Om man kan plana av vägen i 120 km i timmen, vad gör då att man dör? Vad ska hända? Folk dör när de ramlar av stegar eller får saker i huvudet. Jag snurrade av i 120 km i timmen och det finns nästan inga tecken på att det överhuvudtaget har hänt.

Jag och min vän pratade om drömmar, om att veta vad man vill och leva för det. Om vad man gör när man vaknar en morgon och tycker sig ha uppfyllt allt man vill göra. Eller att inse att man inte drömmer om någonting alls.

Jag somnade tugnt inatt, drömfritt. Vaknade och kände mig konstig. Tung. Jonas strök mig över ryggen och hälsade mig välkommen till en ny dag. Nu är det Lasse och jag på bussen.

Och jag är envis kan man tycka, men jag ska finna all min lycka om så döden ska bli den som tar mig dit.

C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0