Tur

vår 2007
Kommentar: Det här är knappt dikt för precis såhär var det, hur ironisk jag än var när jag skrev texten. Jennys lärare i sociologi på Högskolan Dalarna sa att pedofili är en social konstruktion. Vi bodde i en tvåa i Falun bredvid en galen man som ringde på vår dörr och frågade om vi flickor sov ihop. Under den här tiden pratade Jenny mycket om Robban Broberg (på ett ironiskt vis, för det mesta) och jag har alltid haft en skeptisk inställning till "Jag måste hejda mig". Summan blev denna lite underliga dikt. När jag har tävlat poetry slam med den har jag satt bottenrekord genom att få 3.2 poäng av en jurygrupp. Den jurygruppen tyckte kanske om Robban Broberg.


I
Orientering
är en sport jag tror
skulle kunna passa mig

Men jag gillar inte att springa
och har vad man på vardagligt språk
kallar för muskelsjukdom
och en naivt positiv bild
av min förmåga att läsa kartor

När jag får en karta i handen
brukar jag hänvisa till en gången karriär
som distansryttare
men nämner sällan
att det var två prova-på-ritter
och att de banorna
var snitslade

Tänker på det
när jag och Pärlan susar förbi skogarna utanför Åby
där jag en gång i tiden
blev underkänd i skolorienteringen
Tre år i rad

Tänker på att jag har 27 mil hem nu
och att vägen mellan Norrköping och Katrineholm
är den tråkigaste att köra
Men jag har lovat mig själv
att jag får köpa godis
när jag kommer till Kungsör

Jag är som ett stort barn
och stora barn
behöver stora chokladkakor

Tur för mig.

II
... och allting är frid och fröjd
tills jag (senare på kvällen)
ligger i min säng i Falun
och skräckslaget upptäcker
att jag har glömt morsans bil
på Kungsgatan i Norrköping

Glömt den där
liksom lagt den ifrån mig
som en halsduk på bussen

Shit...

Vilken tur för mig
att jag hallucinerar
och är djupt förvirrad tankemässigt

Tur för mig
och tur för morsan också.

III
Under de senaste veckorna
har jag haft uppenbara problem
att få ur Robban Brobergs röst ur huvudet

Allt jag hör
är att jag måste hej, jag måste hej, jag måste hejda mig
när jag ser en tjusig tjej

Jag hör det
om och om igen
på föreläsningar
i bankkön
hemma på kvällarna

"Inte springa fram och ropa
hejsan, svejsan"

Jennys lärare säger
att pedofili är en social konstruktion
Jag blir ganska fundersam
men tänker också tur

Tur för Robban Broberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0