Pappas flicka

Kommentar: Det här är jag och min uppväxt. Det här är andras fantasier om min uppväxt. Det här är jag när jag tröttnat på att aldrig vara tillräcklig åt något håll. Trött på uppfattningen att man inte kan vara en feminist som älskar sin pappa hämningslöst. Att alla som inte växt upp i en gruva är överklass och att det är smutsigt att från barnsben lära sig att ta hand om sig själv. Jag har nog ungefär samma tanke som "Å vem fan e du" med Doktor Kosmos.

 

 


 

 

Pappas flicka

Jag är pappas flicka

 

Alltid älskat min pappa hämningslöst

Naivt och ärligt

som ett barn

 

Jag är pappas flicka

En daddys girl

Jag är ett överklassbarn

 

Ett medelklassbarn
med överklasskomplex

 

Min uppväxt var inte tillräckligt tumult

Jag skar mina armar för noggrant

Symetriskt

 

Jag blev uppfostrad att bli naiv

Lärd att konsten

Att få som man vill

är att kämpa tills man gråter

Att man kan gråta av sorg
och av lycka

 

Så jag vet hur man får sin vilja igenom

Jag vet hur man går genom väggar

Och hur man säljer sin själ
när det gått för långt

 

Jag vet hur man gör sitt namn
hur man hamnar på allas läppar
och hur illa ett snedsteg smakar

Beskt som medicin

 

Våra väggar stod för stilla
i vägen
Jag skrek för tyst
våra rum för gapande tomma
Jag blev ett barn med komplex
ett bortskämdbarn

 

Ett jävlar anamma-barn
en full-i-fan-unge
som kunde laga mat
och stryka tvätt
och klara sig själv

Ett riktigt litet nyckelbarn

Jag fick tunga axlar
kronisk muskelvärk
kronisk
som hennes hjärtfel
och blodpropparna
och andningen
och stressen
kronisk

 

Som min oro
och min desperata önskan
att vara allt för någon
Så desperat
att jag blev kropp och kropp
och ingenting kvar
där han dragit fram
med sina snärjningsfingrar
kvävningshänder, samvetesögon

 

När han till slut försvunnit
Fanns det äntingen inget kvar
inget romantiserat

i det som gör mig ont

 

Och jag slutar skriva poesi
jag tappar förmåga till kreativitet
Som om allt jag gör är hyckleri

För att allt jag skriver är fiction
en jakt på sympati

 

Min poesi är inte sann
alltihop är fantasi
Jag skriver fiction
där det aldrig är slump

att personerna i berättelsen
liknar de i verkligheten 

 

Jag är en hycklare
och poesin står kvar
som det enda jag inte kan tvinga fram
Det enda

som inte lyder mina lagar
inte alls styrbar
inte alls som kärleken
eller pengarna

 

Vem lägger en tröstande hand
på min axel
när jag springer ner från altaret
bort från kyrkan
bort från dig

Och allting jag drömt om

 

Vem lägger en tröstande hand
på min axel då
när jag sitter som en baldrottning
i vacker klänning
och undrar vart allting tog vägen
När jag tömt dina fickor
och flytt vårt land 

Och undrar var allting försvann

Jag är pappas flicka

Pappas flicka

En daddys girl

 

Som alltid älskat min pappa ohämmat

Naiv som ett barn
Som ett medelklassbarn

Men det finns ingen trygghet
i det som gör ont


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0