En ny dikt om Elliott Smith

"Elliott Smith dog av två knivhugg i bröstet, 34 år gammal, den 21 oktober 2003.
Hur detta gick till är fortfarande i spekulation."

vi hade inte druckit vin

men det hade passat bra

om vi gjort

 

det bubblar läsk genom näsan

när jag skrattar och säger

 

elliott smith

måste varit världens mest

deprimerade människa

men inte fan kan han ha dött

genom att sticka kniven

två gånger i hjärtat

 

det är för bra

det är perfekt

det kan inte vara sant

 

hon säger

att han säkert ramlade i badkaret

och slog i huvudet

i kanten

 

hon säger

äh vad spelar det för roll

död är han i alla fall

 

och en bra story

är ju som bekant

en bra story

 

jag är inte rädd för döden

jag kan inte ens föreställa mig den

har inte tålamod nog

att tänka på den

tror inte att den kommer drabba mig

 

men när kvällen kommer

blir jag osäker

lägger jag huvudet mot hans bröstkorg

för att säkerställa

 

viskar

slå lilla hjärta

trycker mina läppar

mot hans läppar

blåser hårt

 

han rycker till

skjuter mig ifrån sig

frågar

vad i hela fridens namn

jag håller på med

jag gör

heimlich manövern

 

men jag andas ju

säger han

vill bara vara säker

viskar jag

 

viskar

om du lämnar mig

sticker jag kniven i hjärtat

som elliott smith

 

han stryker mig över håret

säger

det blir en bra story

men en bra story

är bara en bra story

och död är man lik förbannat

 

augusti 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0