Ed för ingenting

söndag 6 augusti 2006
Kommentar: Den här dikten är helt fiktiv. Jag gillade tanken på att bygga en historia kring två karaktärer som inte hade en chans ihop. Den är skriven på vägen hem genom Eskilstuna efter en konsert, där Lasse tittade över himlen och sa "Nu föll det en stjärna. Önska er någonting." På hösten 2006 (kan ha varit tidig vår 2007) gjorde jag en diktsamling som fick heta "Dikterna om oss" som innehöll en helt svit om det här tragiska kärleksparet. Det här är den första dikten i sviten.


Vi svor direkt en ed
på att aldrig prata om sådant vi tyckte om
eller varför vi träffats
Det var ändå slut på det nu
Det var väl lika bra
Vi skulle ändå aldrig fått
några vackra barn

Vi såg ingen mening i
att lära känna varandra ytterligare
Jag ville inte veta ditt namn
Du ville inte veta min ålder

Det var så vi hade svurit
på samma sätt
som folk svär varandra evig trohet
Trots att man lär sina små
att det är fult att svära

Det skulle aldrig (mer)
vara mig du tänkte på
när lägenheten var sådär gapande tom
Och jag skulle aldrig (mer)
ringa gråtandes mitt i natten
och förklara för dig
att jag inte hade någon
inte dig, inte mig och absolut inget oss

Men sånt spelade ingen roll
Vi slog det ifrån oss
Jag ville inte ha dig
och du hade väl aldrig egentligen
velat ha mig heller
Vi ville möjligtvis ha varandra
rent kroppsligt
eller åtminstone som en trygghet
om medicinerna inte skulle hjälpa

Vi hade pratat om världen ibland
Om hur jävlig den var
Och hur vi gjorde skiten värre
bara genom att existera
Vi brukade skratta åt tanken
på hur vi skulle se ut
tillsammans

Jag kan ha gråtit någon natt ibland
och hört dig slå knytnävarna i väggen
Och jag visste att du visste
och du visste att jag visste
Och vi låtsades så målmedvetet
som ingenting
Vi är vuxna nu
Vi har vuxit ifrån sådana barnsligheter

Och vi gick
med händerna i fickorna
och blicken i rullgruset

Rullgrus
som gör så ont
att ramla i

Men vi skulle inte ramla
Vi hade full kontroll
Vi hade svurit att hålla kontroll
som man svär man talar sanning
när man ljuger någon
rakt upp i ansiktet

Vi gick så stillsamt
Vi höll inte handen
Vi höjde aldrig blicken

Och när vägen delade sig
märkte vi nästan
ingenting

Det föll en stjärna den kvällen
Jag såg den på vägen hem
Jag önskade mig
ingenting

Kommentarer
Postat av: martinj

"Dikterna om oss" var en av många gamla häften jag återfann när jag öppnade enpommes frites-låda imorse... Även "Ilska, lasagne och converse" faktiskt.

2009-01-06 @ 17:37:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0