Idealkvinnan

vinter 2006/2007
Kommentar: Det här har varit min favoritdikt att läsa på scen. Den ska läsas med stora, tindrande ögon, en plutande mun och ett leende. Den känns som en presentation. Ibland saknar jag att ha en tydlig baktanke med det jag skriver - många av mina dikter är rena känslodikter, de förändrar knappast världen. Den här dikten förändrar inte heller världen, men den drar i alla fall sitt strå till stacken. Såhär några år efter att jag skrev den kan jag verkligen irritera mig på hur språkligt platt den är... Skit samma. Jag var bara förbannad på alla mansgrisar och alla kvinnor som inte vet bättre än att spela med...



Jag är idealkvinnan
Jag bär kjol
och klänning
på tillställningar
Fina smycken och dyra klockor

Jag är idealkvinnan
som ler perfekta leenden
Jag har ett blont, långt hårsvall
C-kupa
och en trådsmal midja
Är liksom smal av naturen
men ändå med kvinnliga former
(om ni förstår hur jag menar)
Jag äter bara sockerfritt
Sockerfria kex

Jag har en man
Jag skrattar alltid åt hans skämt
Jag skrattar på rätt ställen
Jag vet min plats
men har ändå lite skinn på näsan
Är ju ingen feminist direkt
Vi behöver väl inte bråka,
vi kan väl dela?

Jag föder hans barn
Jag tar hand om dem
Jag blir smal igen

Jag har ett jobb
med lite lägre lön än hans
Och så lagar jag middagar
klassiska, thaiinspirerade
franska, italienska recept
Och så köttbullar såklart
Men jag
Jag äter bara två

Jag shoppar lagom mycket
Jag är inte utseendefixerad
men visar mig inte utan smink
Det gillar inte min man

Min man säger
att jag inte behöver jobba mer
Jag slutar jobba och börjar virka

Jag har en så fin man
För jag läser böcker om trädgårdsskötsel
och han anställer en trädgårdsmästare
Jag virkar halsdukar, mössor
och hela tröjor!

Barnen flyttar ut

Jag ringer upp telefonförsäljare
Jag köper allt de har
Min man säger
FY
FY
Jag skäms
Jag får sova under trappan
med ett tuggben

Jag har börjat virka tuggben
Jag kan inte hitta hunden
Jag har virkat bort
hunden
Jag virkar hela gardiner
Min man säger
FY
FY
Jag skäms
Kissar på hallgolvet
Får sova utomhus

Han går i pension
Jag virkar halsdukar till hela kontoret
Han vill skiljas

Jag är idealkvinnan
Jag bryter ihop lagom mycket
Jag reser mig igen
och går vidare
Tar kopplet i munnen
och förvandlas till katt

Åker till Afrika
med två flygplan fullastade
med virkade halsdukar
(Är klädsamt smådum)
Virkar om halsdukarna
till skolbänkar

Åker hem
Blir feminist
och lesbisk
och manshatare
och får i alla fall dö lycklig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0