Paris

Lämnar snart Paris. Sitter på en tom bänk och tittar på en tom scen och väntar på att alla ska bli klara för avfärd mot bussen. Sista giget. Jag har liksom smält in i det här trots att jag egentligen inte har någon roll. Det är ju skumt. Men skönt också. Det var ju så jag hoppades att det skulle bli.

Bussen rullar härifrån om nån timme kanske. Bussresan till Sverige tar ungefär 24 timmar och då har vi två chaufförer för att kunna köra mer eller mindre nonstop.

Imorgon (eller rent tekniskt idag) så har jag hållt vad jag lovade; 31 dagar utan socker. Jag har inte ens tänkt tanken på att fuska. Har inte ätit något godis, inget fika, ingen läsk, varm choklad, juice med tillsatt socker, ingen saft, chips, glass, popcorn inget sånt konstigt. Det sötaste jag ätit är russin och färskpressad juice. Grattis till mig. Imorgon får jag teoretiskt äta godis igen. Det blir kanske inte imorgon, då är det buss hela dygnet. Kommer jag hem någorlunda skapligt blir det kanske choklad och te. Oavsett när jag väljer att ta något sött tänker jag mig en chokladkaka och en kopp kryddigt te. Mm...

Landsflykt

Jag glömde säga hejdå. Jag lämnade landet. Se det här som ett vykort;

Hej!
Jag är i Amsterdam och lever gott. Tommy och jag cyklar runt hela dagarna på en cykel som stulits från München. Oftast cyklar vi vilse. Idag åkte vi kanalbåt och åt pizza. Sen gick vi vilse. Det gör ingenting. Bussen är fin och vägarna är breda. Jag kränger tröjor på kvällarna fast jag inte behöver. I Schweiz såg pengarna ut som i monopol och jag gick vilse i Bern. Tyskland tog emot mig med 24 grader i tisdags. Jag har tappat veckodagarna men vet att jag är på väg hem när vi lämnar Paris om några dagar. Jag är i Paris när folk omkring mig pratar franska. Nijmegen är en stad i Holland.

Kärlek,

Ombyte

Idag har jag skrivit kontrakt på en lägenhet. I Norrköping. Jag flyttar hem. I två bemärkelser. Dels hem till min hemstad. Men också hem till min gata. Jag kommer att flytta in i en lägenhet 25 meter från var Jonas och jag bodde. Och det känns bra. Det känns helt fantastiskt bra. En tvåa på 48 kvadrat med fula tapeter och ett fräscht, kaklat badrum med handdukstork. Jag har alltid drömt om handdukstork. Och jag gillar Ica Strömmen. Jag gillar att det är 10 minuter att gå till centralstationen och att godisaffären 100 meter från huset är öppen till 24. Och att det ligger ett bageri på andra sidan gatan. Och att Norrköpings största park ligger precis bakom huset. Och att SM i poetryslam går av stapeln 100 meter från min bostad. Och att jag har en bostad. Det gillar jag nästan mest. Jag flyttar in 19 maj.

Klockan 05.30 kommer Jonas att ringa mig imorgon och säga att jag ska gå upp om jag ska ha skjuts till Stockholm. Och det ska jag ju.

Alltså: God natt.

läggdags

nu är det sova. funny har redan somnat i sängen bredvid mig. ikväll uppträdde dödsstjärnan på peking pride, i grammofons källare. det var roligt men lite konstigt. jag hade svårt att komma igång. efteråt åkte jag hem nästan direkt. imorgon ska jag titta på en lägenhet på smedjegatan 11. innan bodde jag med jonas på smedjegatan 1. jag tittade på en lägenhet i hageby idag. jag tänker inte påstå att den var fin, för det var den faktiskt inte. men inte ett klart nej. ett kanske. kanske om pappa hjälper till att fixa till den. och det gör han ju. ska tänka på saken.

nu är det sömn. imorgon lägenhet och arbete och sova igen sen.

vi ses,
c

Tåg

Idag lämnar jag inte landet. Jag lämnar Stockholm och åker hem till Norrköping. Jag mötte Maud på centralstationen, det gjorde mig glad. Sen rusade jag vidare mot tåget. Jag har druckit en liter juice sen lunch. Åt sushi med Ellinor. Vi gick i samma klass när jag läste ljud. Sen vips var dagen slut och jag rullade väskan mot tåget. Och nu sitter jag här. 17.30 ska jag titta på en lägenhet i Norrköping. Pappa ska följa med, det är hans kompis som hyr ut den. Det känns tryggt. Alldeles härligt barnsligt tryggt. En pappa och en lägenhet i Norrköping. Undrar hur länge jag är nöjd med en trygg punkt. En vecka kanske. Kanske längre. Några månader kanske. Ett år. Undrar om jag kan få välja färger i den. Min pappa är målare. Det är han som renoverar lägenheterna som hans kompis hyr ut. Det är väl goda odds. När jag tänker i de banorna, att ha en lägenhet som man kan ta hand om, känns det bra att ha en lägenhet. Även om jag kanske aldrig kommer måla om och pyssla. Det känns bra att man kan. Tänk att ha en alldeles egen lägenhet. Jag ska köpa nya möbler. Kanske för pengarna jag får tillbaka på skatten. Kanske inte kommer så långt med det men det gamla kommer inte in. Ut med det gamla, in med det nya. Ny kula och allt det där. Typ några gånger om året för mig. Jag är så fruktansvärt rastlös.

Igår försvann resterna av det som var en klump i magen över gamla misstag. Jag blev varm igen. Äntligen. Den värmen har jag saknat. Bottenlöst.

Rastlöshetens drottning

Åka tidigare kanske. 24 grader i Dresden sa min finaste busschaufför i telefon idag. Han gnällde för att det var för varmt. Jag tyckte inte synd om honom. Jag gick in på Ryanair istället. Det känns bra att söka enkelbiljetter. Balansgången mellan att vara sjuk i huvudet och bara en glad impulsiv skit är himla tunn. Det tog mig tre timmar att skriva ett mail och fråga om jag kunde komma. Nu väntar jag på svar från en som jag tycker otroligt mycket om.

Idag var jag kvar en timme extra på jobbet. Jag vet inte varför. Jag hade roligt. Imorgon är det Melissa Horn på Nalen. Jag har några problem att lösa innan dess. Det löser sig, som Timbuktu skulle ha sagt.

15 dagar utan socker. 16 snart. Jag är fan så jävla bra.

Till det sista havet

Dom kommer att försöka värja sig
till du gör det dom vill att du gör
konstens poliser går en frusen stig
på säker mark
utan himmel ovanför

Dom kommer att försöka tämja dig
och sänka dig med måttfullhet och sans
dom kommer att försöka lura dig
och säga att den väg du går den leder ingenstans

Och när du stampar i förbrukade spår
och vesslorna väser att vi har sett dig förr
vi har sett dig falla och slira där du går
och dom slår igen din vidöppna dörr

Jag är där, jag går med dig
genom mörker och hällande regn
genom höstens spröda grind
genom vårens varma vind
till det sista havet min vän

Och när du saknar nån annans hand
och minnen trängs med allt som aldrig blev av
när alla du älskar flytt till fiendeland
och du strandar på dårarnas hav

Och du ska måla din egen färg
och på din himmel ska det skrivas att du kan
och det ska eka över skog och berg
att sanningen ljuger och att drömmen är sann

Jag är där, jag går med dig
genom mörker och hällande regn
genom höstens tröga grind
genom vårens första vind
till det sista havet min vän

text & musik: lars winnerbäck

Varje liten maskros drömmer om en plats i solen

Jag köpte precis en flygbiljett. Stockholm Skavsta - Frankfurt Hahn står det på den. 92 kr med serviceavgiften. 28 april 06.50. Ingen returbiljett. Bara en buss som jag förhoppningsvis får plats i. I mailet varnade jag lite. Jag kanske kommer tidigare. Om jag blir för rastlös alltså. Då åker jag härifrån. Då kryper jag in i bussen och känner mig hemma. Helst skulle jag stå där redan på tisdag och sätta mig i passagerarsätet med benen uppdragna och kanske en kudde mot knäna och prata om bussar. Och semlor. Kanske om geografi också. Det är långt mellan Flen och Paris, sjunger kent. Det är långt mellan Frankfurt och Paris. Det är långt mellan Paris och Stockholm. Jag vill bara åka buss. Åh, vad jag vill åka buss.

Jag köpte en tågbiljett förut idag. Nu sitter jag på tåget tillbaka till Stockholm igen. Huvudet är helt tomt. Jag öppnade Spotify och lyssnar på Hjärtat fullt. Ironiskt. Vi passerar Morgongåva. Byn med kanske Sveriges vackraste namn. Per-Erics livs har öppet till 19. 15 på lördagar. Hångel i soffan en torsdagskväll. Stockholmståget på fredagskvällen. Jag är kluven. Inte förkrossad eller förtvivlad, men kluven.

Jag önskar jag hade fler hästar. Jag önskar jag hann med de jag har.

I söndags...

... blekte jag Teresas hår. Teresa brukar bleka med en skitkonstig färg som man ska tupera in i håret. Men jag gillar ju att tupera;

Borlänge

Sitter på tåget mot Borlänge för att hälsa på någon jag inte sett på ett och ett halvt år drygt. Tiden går ganska fort ibland. Just nu ser jag världen susa förbi utanför tågfönstret. Jag är någonstans mellan Uppsala och Sala. Jag har precis skrivit klart recensionen av Titiyos spelning på Debaser Medis igår. Nu ska den bara korras så kommer den nog upp på Musicstage ganska snart.

Imorgon em eller lördag fm tänkte jag ta tåget tillbaka igen. Sen bilen med alla mina prylar ner till Norrköping. Tänkte ställa dom hos mamma så länge. Verkar ju som att jag ska bo i Norpan på obestämd tid nu. Det känns skönt faktiskt. Efter att ha blivit utkastad ur förra lägenheten o allt jäkla krångel skulle det vara skönt att bo någonstans och ta det lugnt ett tag. Drömmen är att hitta en stuga på en gård någonstans inte allt för långt från stan. Gärna i Krokek/Kolmården. Ska nog sätta upp lite lappar när jag är där i höst. För några år sedan hade jag nog hellre dött än bott i Kolmården. Nu känns den idén riktigt bra. Bussar till Norrköping regelbundet som tar typ 20 minuter, 10 minuter till mamma, fin miljö, nära vattnet och tåg till Stockholm varannan timme i alla fall.

Förresten har jag idag varit utan socker i 9 dygn, drygt. Det ni. Det trodde jag aldrig. 30 april får jag äta godis igen, men bara om jag kan hålla det i någon slags rimlig mängd. Jag är i alla fall väldigt nöjd med mig själv. Jag har ersatt godis med färskpressad juice (utan tillsatt socker) och Pågenlimpa (som visserligen innehåller sirap men jag har sagt OK till det).

Vi hörs snart,

Titiyo

Mot Debaser Medis. Ska recensera Titiyo åt Musicstage. Jag hade gärna legat kvar i soffan, men man kan inte alltid få som man vill. Innan jag åkte hem idag köpte jag en ny klänning (typ som ett långt linne) på H&M och ett par vita tygskor. Jag har i övrigt flyttat och allt i högklackat! Det ni.

Vi hörs senare,

En helg

Fy fan. Jag gillar inte folk som gnäller men fy fan vilken helg. I fredags vid halv fyra fick jag veta att jag var tvungen att flytta ur lägenheten. I lördags strax innan 18 åkte jag till Teresa, då hade jag packat ihop HELA lägenheten. blev ungefär 15 kartonger, fem sopsäckar med kuddar/täcken och sånt, 4 pappkassar och  ett par Ikea-säckar. Att städa ur brydde jag mig överhuvudtaget inte om. Som man bäddar, antar jag. Jag är ju en förespråkare för hämnd, dessutom.

Åkte till Teresas Mattias i Skanstull och träffade lite folk från Musicstage. Sen vidare till Hannas födelsedagsfest. Vid kl 22 var jag så trött att jag inte klarade av att vara kvar. Världens sämsta partymänniska (efter att ha flyttpackat i ett dygn). Tillbaka till Skanstull och hämta väskor. Släpa skiten till tunnelbana och åka till Blåsut.

När jag drog min väska ner för backen från lägenheten reagerade jag på att den var så orealistiskt tung. Funderade på vad som var i pappkassen jag ställt ovanpå väskan. Jag hade ryckt åt mig den precis när jag var på väg ut ur lägenheten. Jag ska dit med bil imorgon så jag skulle ha med mig saker för två nätter. Insåg att pappkassen var fylld med torrvaror... burkar med bönor och krossade tomater. Svor åt mig själv när jag drog alltihop genom gruset på vägen ner till tunnelbanan.

Kom i alla fall hem till Teresas fina lägenhet i Blåsut. Släppte bara grejerna och la mig i soffan. Helt slut. Somnade senare i sängen och drömde mardrömmar om lägenheten och att bli utkörd och att han jag hyrde av kom och jagade mig. Vaknade med extrema magsmärtor och tog mig in i badrummet för att få tag i värktabletter. Där tappade jag syn och balans och allt och bara satt och svettas och tänkte att jag skulle spy. Det gjorde jag inte, men lyckades ta mig ut till rummet igen. Blev hängandes framstupa i dörrkarmen och mumlade något till Teresa som var vänlig nog att hämta vatten. Föll ner i sängen och vaknade 12.30 och mådde faktiskt ganska bra.

Hämtade Funny i lägenheten vid fyra, tog ett x2000 ner till Norrköping (1h 12 min! skitbra!). Fikade mer Martin till åtta, tog bussen hem till mamma. Busschaffisen var samma som när jag bodde i Getå för massa år sedan. Jag blev så himla glad av att se honom, trots att han knappast kände igen mig. Det kändes tryggt. Det kändes så fantastiskt tryggt att sitta där på bussen och vara på väg hem till mamma.

Oscar kom förbi med Pärlan som han lånat sen i fredags. Hon var nytvättad och bara glänste. Tryggt. Oscar också - trygg. Pratade med Jackie på msn som kommer från Örebro och hjälper mig att flytta imorgon. Oscar åker med upp från Norrköping för att hjälpa mig. Vilka vänner!

J säger att jag redan bestämmer över honom. Redan. Intressant ordval tyckte jag. J sa att jag skulle klura på det i natt. Det kan jag ju göra.

Kram,

Två dygn sammanfattat

2009-04-03 : 08.29 Hornstull på väg till jobbet

2009-04-03 : 20.05 Funny förbereder sig för snabb flytt

2009-04-03 : 01.02 Hemma efter ett utebesök

2009-04-04 : 12.25 Nästan hela lägenheten i kartonger

2009-04-04 : 00:58 Inflyttad hos Teresa

Spontanflytt

Nu lämnar jag Aspudden. Något snabbare och tidigare än jag tänkt men alternativet verkar vara att bo ihop med killen jag hyr av. Nej tack. Jag tar mina prylar och drar och bor tills vidare hos Teresa.

April

Ett brev. Skickat från mig. Iväg, nu. Hej hopp ut i cyberrymden.

Idag på lunchmöte pratades det om Varbergs fästning och om hur dåligt väder det varit när LW spelade där i somras. M googlade direkt såklart och upp på skärmen inför hela personalstyrkan (från min blogg dessutom) visas den hemska bilden på mig när jag precis blivit dränkt av vatten från scentaket. Jag kunde inte annat än högt och tydligt säga vad de flesta redan konstaterat: "Ja, det där är jag det".

Köpte en sänglåda på Ikea efter jobbet. Sen hem och dammsög. Duktig flicka. Åt mat. Duschade.

Sen i förrgår kväll äter jag inget socker och dricker ingen läsk. Detta efter att under dagen i förrgår ha druckit ungefär 3 liter cola, ätit en påse godis och en plåt kakor. Har dessutom problem med musklerna och när jag kom till jobbet igår morse hade L mailat mig en artikel där det spekulerades kring att socker kan påverka muskelvärk åt fel håll. Nu är det alltså stopp. Inget socker förrän 30 april igen. Har istället utvecklat en läskig relation till Pågenlimpa, som innehåller -just det- sirap.
En följd av jag undvikit socker gjorde att jag efter första dygnet var yr, hade svettningar och mådde allmänt konstigt. Jag är alltså på socker-avgiftning...